Aphasia APXASIA apxaziya

Abhazlar (apkh. аҧсуаа, Apsua) - Kuzey - Batı Gürcistan, bölgede yaşayan yerli halkların tarihi. Abhazya hakkında. Tüm Sovyetler Birliği'nde 93,3 bin, 105 bin - in - 1989 nüfus sayımına göre, 95.900 Abhazlar, Georgia Abhaz Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti yaşadı. Ayrılıkçı "Cumhuriyet" hükümeti tarafından 2003 yılında yapılan nüfus sayımına göre 94.500 Abhazlar yaşam [10]. Abhazya Abhaz diaspora (Türkiye, Suriye, Ürdün), Orta Doğu ülkeleri dışında yaşayan, Avrupa ve ABD'nin çok bölgesine ek olarak. Diaspora Abhaz insanlardan biri olarak tanınmış, Kuzey Abaza torunları, yukarıda belirtilen ülkelerin toplam sayısı 400 bin ulaşmıştır (Bu rakam koşullu ve tam resmi numarası yok)
Abhazlar etnik adighebsa Abadzehlerin Kuzey ile bağlantılıdır. Buna ek olarak, Gürcülerin kültürel ve sosyal özellikleri ile ortak daha var. Ortak tanatskhovrebam ve dil etkilenir yüzyıllardır onlarla yakın etkileşim, hem de Abhaz antropologiaze
         
                 Dil Ana madde: Rusça dil.
Batı, Abhaz - - Apkhzaebis ana dilinde kuzeyde Kafkas dilleri olan Rusça dil, bir Adige dil grubuna aittir. Abzhuuri lehçeler ve diller bzipuri vardır. Fark esas olarak fonetik katıdır. Sohum güneyinde şehrin lehçesi dayalı Abzhuuri Abhaz edebiyat dili - yayılma doğusunda [11].
Abhaz dili ve Abaza dilinde Kuzey Kafkasya onun en yakın benzer. Abhaz - - Adige dilleri Abhaz - Abaza döküm bir araya Abhaz ile bir dil grubu, yapar. Abhaz ve Abaza dilleri çok fonetik birbirine yakın ve sadece iki farklı oluşumu [12] dayalı resmi ve datsilebasa ve edebi dil arasındaki toprak bölümü bağlı kelime vardır.
Abhazya "Apsua" (apkh. аҧсуа) denir. Onların adı dünyanın en "Abhaz" olarak Gürcü dili adını geliyor. Kuzey ve bazı turkulsa adı "Abaza" Abhaz dili .

Tarihsel olarak, Ortaçağ dili her zaman bir etnik Gürcü ve Abhaz nüfus hakim bir durum gerçekleştirdik. Dini dili IX yüzyıllar Gürcü dilinde bir Yunan, IX yüzyıl gibi görünüyor Rum Kilisesi yerine, ve sonunda Abhaz kültür gerçekleşir [13]. Abhazya büyük bir kısmı dil himnograpiuli ve dinsel bir mesaj çalışmaları yazılı gerçeği teyit Gürcü dili Abhaz lider rolü arasında. IX yüzyıl Gürcü epigrafi olarak [14] 'de kanıtlandığı.
Etimoloji ile ilgili George () - "Geçmişini ve Azmani sharavandedtani" bir Kartli çalışma hayatı ilginç bir referans Tamar oğlu, Lasha olduğunu. Özellikle, "" "apsarta dil" bir eğitimci [15] anlamına gelir kaydetti. "Apsarta dil" Abhaz dili fonetik benzerlik (Apsarosi - Apsua) belirlenmesi için bir temel sağlar, hem de gerçeği "Alasha" ışık, ışık anlamda Abhaz dili. Bu referans, apsaruli dil, Kartli, XIII yüzyılın Yaşam XVIII yüzyılda baskı korunması unutulmamalıdır, "apsaruli dil" listesinde belirtilir. Eğitimci belirtildiği dili anlamına gelir söyledi öyle. Bilim adamları onun gerçekten var sırasında "apsaruli dil", bu Abhazlar atası olarak kabul edilir kuzey Kafkas halkları, bir dil olabileceğini dışladı değil. Dil bu dil tarihsel gerçeği ile bağlantılı olabilir Kartli "apsaruli dil" atıf XVII-XVIII yüzyıllarda ve Yaşam yerleşmeye kuzeyden insanlar konuşuyor aynı apsaruli Abhaz (Abhaz), olduğu varsayımına o [16] 'de.

Özellikle lehçesinde (на особом наречии), hangi Abhaz dili [17] anlamına muhtemeldir - 1895 yılında yayımlanan Kılavuzu, hangi Rus İmparatorluğu, uluslar hakkında, başkalarının ise Abhaz soylular, dili konuşan söylenir.
Tarih [değiştir] Ana madde: Gürcistan Tarihi.

            tarih öncesi dönemi
400-100.000 yıl önce temsil olarak Abhazya Acheul kültür topraklarında ilk insan yerleşimleri. Bu Taş Devri arkeolojik periyotlaması erken dönemine aittir. M.Ö.. Sn. V binyıl ikinci yarısı. Sn. Baştan IV demir emilimini nüfusu. M.Ö. bronz malların bölge. Sn. III atastsleulitaa [11] tarihli.
M.Ö. erken zaman. Sn. Görüş farklılıkları sakinlerinin modern ve etnik köken gibi batıya bin II bazı bölgelerinde,. Bilim adamlarının büyük çoğunluğu bu zamanda herhangi bir etnik tartışmak mümkün olduğuna inanıyoruz. M.Ö.. Sn. Malzeme bilimi alanında II yüzyılda antik bu batı Gürcistan'da Colchis kabilelerinin yaşadığı sonucuna üzerine çekiyor. Ayrı kabileler halinde Subethnical gruplar, ama ortak bir Colchian genel şeklinde birleştirilmiştir [18]. Sohum Abhazya Gürcistan nüfusu bu dönemde varlığını haklı, Kartvelian kökenli bilim adamları - "Tskhumi" Svan dili ve gürgen gelir [19] anlamına gelir. Argonaut varlığının varsayımına dayanan bir Yunan efsane arganavtebis dil araştırmaları Kartvelian dillerde geldim de vardır [20].
Hekates miletel (M.Ö. VI yüzyılda.), Herodote (M.Ö. V yüzyılda.), Skilaks kariandel (M.Ö. IV yüzyılda.), Ile strabon (BC - şu anda bir antik Yunan yazarlar tarafından korunan nüfusuna Antik . II CC) ve diğerleri. Colchians olan kaynaklar, bölgede bir etnik açıdan karışık nüfusu ile başlar Gürcistan Dioscurias (Sohum), batıda tamamen görünür yaşadığı. Dioscurias kuzey - batı kolkheb Die Hard ile birlikte belirtilen, Kuzey Kafkas kökenli khalkhebat Bilim adamları bir parçasıdır Coraxians ve diğerleri Colchian subethnical grupların bir kısmının inanıyorum [16].

II yüzyıl yazar, Flavius ​​ve coğrafi noktası "lazica" olarak Clavdios Ptolemaeous Nikopsia (modern Tuapse), uygun olan "eski lazica." Bazı bilim adamları eski Colchis alanında bu isim iman, eski bir khanamdel nüfusu gösterir [21] [22] [23] [24] [25] [26].
Antik [değiştir] Ana madde: Apshils ve habitat.


Abhazya'da Antik ve ortaçağ partiler:
1. Dağ (ana)
2. Shore (M.Ö. Güney heniokheti)
3. İç heniokheti (sanigeti)
4. Jiketi (eski Kuzey heniokheti)
5. Absileti (M.Ö. korakheti)
6. Misimianeti (M.Ö. kolaeti)
7. Egrisi kıyı Abhazya bölgesi ve "The Village"

Erken Klasik dönemi, M.Ö.. Sn. VI yüzyılda. Sn. Hala yüzyıl modern Abhaz topraklarında Colchis ve nüfusun etnik sorunları oluşur kalmıştır aynı değil, Dioscurias kuzey - batı kesin etnik kökeni üzerinde yaşayan ulusların. Colchis yayılması [27] dioskuriamde görünüyor Svan, kuzey dağlık bölgede bulunur.
AD. Sn. Karadeniz'in batısında I-II yüzyıllar belirtilen Apsilae ve yaşam [28] [29] [30]. Bu kabilelerin toprakları, bilim adamları arasında tartışmalı bir konu ikamet ne zaman sorun. Gürcü kültürel - - tarihsel dünyaya ait, erken kaynaklarda belirtilen değildi Colchian çünkü olsa da, Colchis en eski sakinleri olduğuna inanıyorum. İkinci bölüm burada Apsilae yaşam dikkate alır ve insanların Kuzey Kafkas ırkı [31] iniyor zaman bu. Hem Apsilebisa farklı görüşler ve Abazgs etnik köken. Egrebi (Laz), Svans - onlar Colchis yaşayan diğer halklar aynı Kartvelian etnik grup olduğu varsayımı ifade eder. Bu görüş bilim adamları apsileb ve Abaza kural modern Abhaz etnik toplum lehine ve inanıyorum Abhazlar (Apsua) kalabalıktan XVII yüzyılda yerleşimcilerin Adighian yarış. İkinci bölüm, bilim adamlarının çoğunluğu inanıyorum bu iki cildi, Abhaz - modern Abhazlar atası olan kişi, Adige yarış. Bu ikinci varsayım l Niko Mari, Ivan harcanan, Simon Janashia, Sayın Cumhuriyet, George Melikishvil ile paylaştı. Lavrov, Anchabadze, Edisher Khoshtaria - Brose ve diğerleri [11]. [32] tarihleri ​​arasında nüfus - Mary Inadze plinusis varlığı hakkında Kuzey Kafkasya "abzoes" çok sayıda kabileler üzerinde referans çalışma ve spekülasyon bazı bağlantı isimleri ve "Apsilae bulunduğunu yaygın olsaydı Küçük bir coğrafi düzeltici faaliyet plinusis gerçeği odaklanır. Orada da spekülasyon olduğu XI yüzyılda, güneyden kuzeye [16] taşındı kabilenin Halk "abeshla" apsilta atası, en Doğu Asya Bölgesi Asur yıllıklarında bahsetti.
Ortaçağ kaynakları "Aphshileti" ve "Apshils" in "apsiliasa" ve Apsilae belirtilen Yunan kaynaklarına "yaşam" karşılık gelir - Abhaz [33]. Siyasi Colchis bir birleşik krallık Prensliği topraklarında Roma İmparatorluğu'nun çöküşünden sonra aralarında, Flavius ​​Arrian diyor, apsilia ve Abazgia de, bağımlı oldu. Egrisi birleşik krallık adına batı Gürcistan'da II yüzyılın ikinci yarısında. Bu dönemde, Kodori Egrisi konuya nehir Aphshileti egristsqli (Galidzga), ise kuzey ancak Egrisis doğrudan bir parçası değildi Abhazya (Abazgia), en Kodori Gorge bir parçası, ama o [34] bir vasal devletti.
VI-VIII yüzyıllar [Düzenle]

Ortaçağ başından itibaren, yavaş yavaş temelde üç krallık zayıflamaya başlar. Bu Doğu Roma İmparatorluğu gücünü tanır. Bizans egrissa ve vasaleb (yaşam, Apsilae) üzerine etkisi ve yardım bu ülkede Hıristiyanlık güçlendirmek. Yunan kaynakları, VI yüzyılda, Abhaz kabileler (yaşam alanı, Apsilae) Hıristiyanlar, ama bu tür ağaçların ibadet olarak pagan geleneği bazı unutmuş değildi [11]. Egrisi vasaloba nüfusun iç kimliği en üst düzeyde sahip, kendi kral - prensleri enstitü tuttu. VI yüzyılın başından itibaren eğrisi [35] onu reddedildi Abhazya (Abazgia tabi), nüfuz ve Bizans İmparatorluğu kaybetti. Bu dönemden yavaş yavaş eski Abazgia Sanigs yanı misimielebisa ve Apshils (Apsilae) kapsadığı alanda hızla toplanıyor. Bu artış Yunanca kelime "abazgisa" ve Gürcü eşleştirme ile ilgilidir - "Abhaz" genişletti. Yeni bir siyasi parti Bizans İmparatorluğu kurulmuştur - Abazgia Prensliği (Abhazya Prensliği kaynakları), konsolidasyon sürecinde aktif VII-VIII yüzyıllar subethnical grupları. Adıyla yani bu nispeten küçük bir grup subethnical atıf (Apsilae, Sanigs, misimielebi, Brooks) ve nüfusun yazarları tarafından VI-VIII yüzyıl kaynakları,. Profesör Simon Janashia [36] notları: "VIII yüzyılın Abhazya nüfusunun bir avantaj kazanmıştır. Daha geniş, ganmazogadebel önem etnik adı. Gürcü formu - "Abhaz" kabul "yaşam alanı", "abazkhi" - Gürcü dili fonetik yasa ile ünsüz iç yerine, yavaş yavaş "yaygın yayılması bulur


Böylece, VIII yüzyıl, bir feodal ülkenin temel oluşumu olarak Abhaz, hangi nüfus ve Apsilae etkisi üzerinde en büyük etkiye. Gibi gelecekte de Abhazya topraklarında yaşayan etnik grupların erken Ortaçağ çekirdek ülkelerde bu iki etnik grup bir araya sheertsnen [37].
Bizans İmparatorluğu nihayet yavaş yavaş batı Gürcistan üzerinden Abazgia prensler hegemonya genişletmek başlar sonra, zayıflamış Egrisis Krallık VII yüzyılda kaldırılmıştır. Abhaz Doğu, 736, Abhazlar ve Gürcüler (Doğu Gürcistan) ve Araplarla Anakopia kaydetmek bir ordu ile birliğin prensler, ve yakında ülkeyi terk .
       
         IX-X yüzyıllar [değiştir] Ana madde: Türkiye Abhaz.
Bagrat Bagrationi (Gelati Manastırı fresk), birleşik Gürcü Krallığı'nın ilk kralı. O, Bagrationi ve babası Güney bir temsilcisi ise Abhaz krallarının enatesaveboda onun anne tarafından
VIII Yüzyıl 80 - Krallık ve birleşik krallık yıl Egrisi topraklarında. Gürcistan son adam göre, kaynaklar yazılı, taç Egrisi üzerinde [38] teslim kendisi ile ölen kardeşi Mir shertes Leon, kızı ile evlendi Kartli erismtavarta Archil, Meclisi temsilcisi. Böylece Egrisi ve sendika gönüllü yer [39] aldı. O zamandan beri, kelime "" Batıda, ise Batı Gürcistan'daki "Abhaz" yaşayan insanlar da dahil olmak üzere hem tüm insanlar için ortak adıdır. Leon II daha önce bir vasal devlet olarak görev yaptı ve [40] tolere Krallığı'nın başkenti kendini kral ilan Bizans İmparatoru, tarafından reddedildi. O Abhaz tarihi kaynağı olarak taç [41].
Bugün etnik kökenli Abhaz kralları bilinmektedir. Bazı bilim adamları görüş Abhazlar, Gürcüler diğerleri vardır. Onlar Bizans İmparatorluğu'nun vasal tabidir yana Yunan kökeni hakkında bir varsayım, vardır. Bazı bilim adamları (Marika Lortqifanidze) etnik Abhaz prenslerin yararları dikkate almaz. Onlara göre, temel noktası olduğunu dil, kültür, din, siyaset ve Gürcü devlet ve aynı nedenle kendi krallar, en Abhaz Krallık - Gürcüler. Nüfusun çoğunluğu etnik Abhazya'nın Gürcü nüfusu [16]. Bu X-XI yüzyıllarda, bazı Ermeni John draskhanakerteli dahil olmak üzere tarihçiler, ne de Abhazlar "egriselebs" adına "Egrisis" bahseder [42] çağırır unutulmamalıdır.
Abhaz krallığının eski tarihlerden bu yana, kuzey sadece küçük bir bölümünü, etnik Gürcü nüfusunun etnik Abhazlar çok daha fazla paylaşın. Ülkenin kuzey bağımsızlık - yaşam, devlet politikasının doğu kesiminde ve özellikle birleşik Gürcü devletinin oluşumunda önemli rol oynamıştır [11]. Akademisyen Nikolai Cumhuriyet devletleri [43]: "Abhazlar ve Gürcüler bu birlik ... Karşılıklı bir fetih, ancak Abhaz tandatani kültür dünyasının sivil giriş sonucuydu. "
Batı Gürcistan'da IX-X yüzyıllarda, Hıristiyan cemaatin Abhazya Abhaz kralları Rum Ortodoks Kilisesi ve dini Mtskheta suçlanıyor de aktif katılımı ayrıldı. Ivan akademik sorunu, Nicholas Berdzenishvili, Paul Ingookva, Cornell Kekelidze, Simon qaukhchishvima, Anchabadze, Marika Lortkifanidze [44]. Okudu Paul Ingorokhva reform kilise Gürcü dili Krallığı ve muhtemelen kamulaştırma difüzyon yönelik olduğunu düşünüyor. O [45] yakalar: "Bu Batı Gürcistan'da yürütülen faaliyetleri vardı - Batı kilisenin Krallığı Abhazya Hükümeti İlahi ile tanıştırdı. "
IX yüzyılda Abhazlar (uygun tarafı) Gürcü dilinde hakim durum. O [46] bir dini hem de laik yaşam olarak Yunan dili değiştirme sbolood.
978 yılında tahta, Bagrat Bagration Bagrationi güneyden babanın temsilcisi, Abhazya krallarının enatesaveboda onun anne tarafından ise. Bira birleşik Gürcistan'ın ilk kralı oldu - Bagrat III [11].
XI-XIV yüzyıllar [Düzenle]

 David Builder Krallık. Krallık Gürcistan: Gürcistan, Abhazya ve jiketis apshiletisa olarak Abhazlar saeristavoeb Ana madde yaşadı.
Onlar aile mmartvelebada tarafından kurulmuştur Tskhumi krallık, bir parçası olarak İngiltere, Georgia birleşti X yüzyılda, Shervashidzes (Abhaz Çaçba) [47]. Bu genişletilmiş bu yana dönem "Abhaz" anlamını daha da genişler. Ilk etapta kralı unvanını Bagrat III-M başlangıçta sadece unvanını aldı olarak Abhazlar 'ayakta "Kral, Kral unvanını, o XI yüzyılda layık görüldü. "Abhazlar Kralı" Kralı unvanını - insanlar genellikle Batı ve Doğu Gürcistan [48] olarak adlandırdığımız bu yana ön planda "Abhaz" kavramının tanıtımına açtı.
Sıra Gürcü ve Abhaz (Gürcü ve Abhaz), özellikle yabancı, Yunan, Arap, Rus edebiyatı neden olduğu karışıklık Abhazlar 'ilk yer "Kral Kraliyet başlıkları. Yazarlar 'ibersa "ve" birbirleriyle eşanlamlı Abhazlar ", kullandıkları anlamına gelir. Örneğin, XI King George I-'s yüzyıl Yunan tarihçisi George keprene (1014-1027) ve arkonts aramaları, ve oğlu, Bagrat IV-A (1027-1072) - Iberia arkonts [49]. Aynı Bizans yazar John kablosu Bagrat IV-A abasgiis arkontad XI-XII yüzyıllar hatırlıyor. Gürcistan İmparator Basil II-'in işgali Basil Iberia ve [50] doğru Gürcü nüfusa karşı isyan bir açıklamada anlatılır edilir.
Gürcüler ve Abhazlar, doğu Arap ve Fars yazarları eşit. Hıristiyan bir ülkede yaşamak XIII yüzyılda Arap coğrafyacı ve tarihçi iakuti - kurjebi (Gürcü). Abhaz sermaye Tiflis Krallık - XIII yüzyıl yazar İbn Bibi Kralı olarak Kraliçe gurjta ve onun krallığını Turks. Abhazlar ve Gürcüler aigivebs Ganjeli Nizami, Jaca Şirvan ve diğerleri [16]. Bu ortaçağ Rus kaynakları da göstermektedir ki belirtmek gerekir ki Iberia aynı Abhazya (obezi).
Bu kelimelerin Gürcistan, Abhaz ve Gürcü birliği sadece eş anlamlı anlamında bu dönemde sınırlı değildir unutulmamalıdır. Abhaz halkının, sakinlerinin kuzey batı kesiminde, olmayan Gürcüler kabul edilmez. Ülkenin [52] bir bütün, "egrosis payı olarak konuşmanın etnik köken batısındaki XI yüzyıl Gürcü tarihçisi Leonti Mroveli Kafkas halkları. Nicholas Cumhuriyet XI yüzyılda iş ve [54] 'de [53] gelmek VII-VIII yüzyıllar kavramı olduğuna inanıyor: "Bu etnik monatesaobisa ve asırlık tarihsel olarak kabilelerin batıda bir sertifikalar bir render olduğunu - açıkça belli Eski agre kültürel işbirliği ( Yunan - Latin edebiyatı ve özellikle arkeolojik veriler ışığında). "
Marika Lortqifanidze da Gürcistan'da olmayan Gürcüler, Abhazlar Ortaçağ'da kabul edilmez inanıyor. Sertifikasyon da onu bir argüman verir kendi başlığında etnik Gürcü Bagrationi kralları (Abhaz Kralı ...) değişiklik [16] için asla rutinleri.
XV-XVIII Yüzyıllar [Düzenle]
Abhazya Prensliği: Batonişvili Ana madde Prensliği Arması.

            Ayrışma ve göç Krallığı [Düzenle]
İngiltere XV yüzyılın sonunda dört bağımsız bir devlet içinde çözülür - Kartli, Kaheti ve İmereti ve Samtskhe Prensliği krallık. Imereti en Krallık Tarihi geldi. İmereti, Guria ve Odishi Beylikler Odishi kompozisyon Krallığı'nın kurulmasından sonra, XVII yüzyılda ayrı bir prenslikleriyle Sharvashidze oluşmasına yol açtı. Abhazya ve Kodori Gorge ila Odishsa sınır nehri geçti [55]. Bu dönemde, "Abhaz" kavramı genişletilmiş anlamda kullanılan artık, Gürcüler ve Abhazlar insanların Prensliği ikamet yabancılar için özel olmuştur, özellikle etnik Abhazlar [16] anlamına gelir.

XV-XVII yüzyıllarda kitlesel Kuzey Kafkasya kabileleri Gürcistan yerleşti. Tüm bu siyasi ve sosyal fonunda gerçekleşiyor - sepianta Osmanlı İmparatorluğu ve Gürcistan toprakları ile sürekli mücadele, nüfusun ciddi bir durum yükseltti. Insanların kuzey dağlık bölgelerde (Abhazya da dahil olmak üzere) giderek nüfusun dağlık bölgelerden kanama, snack bar hareket ediyor. Kuzey Kafkasya dağlardan insanlar tarafından düzenlenmiştir alanları yavaş yavaş hakim. Çerkes tarihsel toprakları - Adige insanlar yarış yerleşti. Kuzey Kafkasya kabileleri yeni gelenler orijinal adı yer alan, ancak eski Abhazlar, Abhazya'da Gürcü yaşayan, Abhazlar da [16] çağrıldı.
Yerli nüfusun Bazı kaynaklara göre, eski Abhazlar da Kuzey Kafkasya yerleşti. Bu süreç XIV yüzyılda başlayan ve özellikle İngiltere çöküşünden sonra yoğunlaştı. Bu kaynaklara göre, Gürcistan'dan sürgün bağımsızlık qubanisa Nehri ve kolu kökeni ve yeni bir etnik grup oluşturmak zamanla yerleşmiş - Abaza [11]. Avrupalı ​​yazarlar bazen "eski" veya "büyük Abhazya" olarak Abhazya adlandırılan ve Kuzey Kafkasya kabileleri, Abaza sağlam olduğunu - "Küçük Abhazya" [56] [57].
İslam [Düzenle] yayılması
Abhazya yerleşti Adige kabileleri kendi pagan din getirdi. Öte yandan, Türkler hakim parti İslam'ı yaymak için çalışıyoruz. Bu antik Abhaz pozisyonlarda sarsıntı Hıristiyanlığın bir inanç yol açmıştır. Bu süreç de dini değişim [16] yazılı anıtlar yansıtılır. XV yüzyıl anıt - "sasjulo Emir" - [58] okur: "Çok eğilimli iqunes Hıristiyanlık, Mesih'in emirlerini ganshorebul iqunes gelen. "


"O zaman ughmertod ve önümüzdeki Abhazya uszhuloebad ...: Belge XVII yüzyılın ilk yarısı için şu ifadeler sağlar
Abhazlar inanç ve Katolikosluğu bozuk.
(Dadiani saqdrisadmi CEVHER üzerinde Estates mülkiyet senet) [59] "
XV yüzyılın batı ucunda Abhazya bazı bölgelerde daha çok Samegrelo saldırılarda, başlar. XVII ve XVIII yüzyılın ve yüzyılın ilk yarısında, hemen hemen tüm saldırıları bir Vakhushti Prens açıklanan [60]. Chardin, Jean Lambert ve arkanjelo verileri [61] de dahil olmak üzere dış kaynaklara böyle bir saldırı vardır. Bu XV yüzyılda yabancı yazarlar tarafından Sohum ve Abhaz şehir düşünmüyoruz unutulmamalıdır [62]. Ayrıca, XVII yüzyılda, arkanjelo Lambert bildirdi Drandi, Mokvi, Ilori ve metresi egriselebisaa (Samegrelo) [63]. Açıkça XVII yüzyılda Batı yazarlar ne Lamberti,. Eserlerini seyahatleri bir kitapta yer almaktadır Dzampi bir İtalyan misyoner, Jean Chardin, Batı'nın Katolikos [64] yazıyor: "Bu güç İmereti, Guria, Abhazya ve svanta ülke, işgalci Katolikos kadar uzanır. Abhazya yakın Petersburg amacıyla, için içerik bakın. "
Bu ifade muhtemelen hayatının nüfus, inanç Batı (aşağı adighevelebi itibaren), Bichvinta, Sohum, ve bir geri kalanı bu nedenle henüz bir nüfusa Abhazlar ile bu şehirde kurulmuş değil bu yerlerden nüfusu farklı olduğunu gösterir sanmıyorum Avrupalılar [16].
"Gaapkhazeba" [değiştir]

XVII yüzyılın sonunda, Samegrelo bir parçası Müslüman Abhazlar, Samurzakano, Gali bölgesinde çok sayıda çekmek olmuş gibi görünmektedir. Hem Gürcü ve yabancı kaynaklar de düzenlendiği bu "gaapkhazebis" süreci, başından beri. [65] bölgede Abhaz halkının yerleşim referans. XVI-XVII yüzyıl, Gürcü belgesel malzeme kanıtlıyor Gürcü köyü nizhaneli (İzle) köyü, yıl 1.626 nizhaneli Odishi zamanlarda büyük günlükleri Katolikos [66]. Bu durum XVIII yüzyılın başında değişti. 1712 Katolikos Gregory Lortqifanidze yazıyor: "nazhanevs Abhaz köy işgalciler. Miebarebina için nepsadze katalikozs qvapu sharvashidzisa için altmış sakinleri. Eksik birinin başı. "
Ayrıca orada köylülerin isimleri listesi, hepsi megrulia [67]. Duvar sorumlu Abhazlar Samegrelos II adiani ev, duvar [68] koordine bilinmektedir. Bu Hakkında duvar Vakhushti Prens yazıyor: [69] "çit için, Abhaz gamousvlelobisa yüzyıl olacaktır". Duvar koruyan duvardaki Abhazlar tarafından hazırlanan Arkanjelo Lambert haritası [16] yazılır.
Qopatskhovrebis Abhaz Cumhuriyet kural ve dini değişim Nikolai değişim niteliklerin etnik yapısını, ve Paul Ingorokva Abhazlar tamamen Kuzey Kafkasya Apsua gelen göçmenler [16] tarafından değiştirilir inanıyor. Apsua veya Abhazya mosulobis topraklarında bir parçası yankıları efsaneleri bazılarını görmek. Birkaç farklı geleneği vardır, Apsua tarafından bazıları Mısır'dan geldim, diğer sürümleri, Kuban ile onlar ermenistan ardından, yerleşmiş soğuk [70] 'de kapılmış. Bu fikri ait olmayan kuzey Apsua Alimler geldiğini belirtmek gerekir. "(Rusça) Афхазцы не всегда обитали там, где теперь живут; а предания их многие исторические данные и обычан их указывают, что они пришли с севера и потеснили картвельские племена, пака не остановились у: XIX yüzyılın Rus araştırmacılar [71] yazdı Ингури.
O devrildiğinde durdu kadar tarihsel veri ve kuzey ve Gürcü kabileleri geldiğini gösterir bunların kombinasyonu ülkeyi terk etmek zorunda kaldı burada (Gürcistan) Abhazlar her zaman, orada yaşamış.

А. Н. Дьячков-Тарасов "

XIX-XX yüzyıl

           Sharvashidze son hükümdarı
Rusya'nın XIX yüzyılın ilhak başından beri. 1801 yılında, Kartli ve Kaheti - Yılın iptal 9, Rus birlikleri 1810 yılında işgal ve Sohum, Abhazya şehrini ele, ama diğer alanlarda kontrol edemez. Başlangıçta Sharvashidze hükümet sınırlı özerklik şeklinde devam etti. Sharvashidze son hükümdarı Rusya'ya tutuklandı ve sürgüne zaman prenslik son olarak, 1864 yılında St Petersburg kaldırılmıştır [11].
Nüfus sayımı üç kez yapılmıştır XIX yüzyılda Abhazya da dahil olmak üzere Gürcistan,; 52 bin Abhazlar 1832 yılında, Georgia yaşayan 1.800 est - 60.000-56.600, 1865 yılında ise. 1886 nüfus sayımı içinde ayrı ilçe (tarihsel olarak Abhazya toprakları dahil) 28,320 Gürcüler ve Abhazlar 34,806 dahil olmak üzere Abhazya'da yaşayan 68,773 kişi, toplam gerçekleştirilmiştir [72].
Muhacir [Düzenle]

 "           Dağcılar köyü terk," Peter?

            Samsun Abhaz Muhajirs liman kenti, Türkiye, Yıl 1.864 Ana madde: Muhacir.
Rus hükümeti karşı Abhaz halkının kurulması izlemiştir. Büyük ölçekli silahlı ayaklanmalar 1821-1827, 1840-1842 1866 ve 1877'de yılda gerçekleşti. Tüm isyan Rus yetkililer tarafından bastırıldı. Isyanlar Osmanlı İmparatorluğu'nun yenilgisi ardından, Abhazlar sürgün zorladı. 1.864 yıl (nihayet Kafkasya bastırmak), daha sonra Rusya Kafkasyalıların sınırdışı dağlık vatan başlamak gerekir. Bu dönemde, Osmanlı İmparatorluğu'nun 700 bin Çerkes, Ubıh, Abhazya, Çeçenistan, Dağıstan taşındı. Kafkasyalılar "Muhajirs" sürgün Dağ Arapça yerleştirildi [11] anlamına gelir. 20 000 Abhaz Muhajirs için 1864 yılında taşındı - daha fazla, isyanın bastırılması sonra, 1866 yılında Osmanlı İmparatorluğu taşındı Abhazlar aynı sayıda hakkında, isyan Muhajirs binlerce son 1.877 yılda yenildi evde 30-40 gitti. Toplamda, Abhaz ve Abaza 135 000 kişi sayısı [73] Muhajirs.
1877 ayaklanmasından sonra Abhaz yetkililer Abhaz nüfusun vatan "ceza". Aslında, tüm Abhaz insanlar, küçük istisnalar, resmi olarak önemli ölçüde haklarını sınırlamak "suçlu insanlar", ilan edildi. Abhazya büyük topraklarında Yaşam, Abhazlar özellikle sahil de, yasaklandı ve Abhazya çevresinde dağlık bölgesi - şehirden 25 kilometre yakın. "Suçlu insanlar" Abhazlar sadece 1907 yılında kaldırıldı [11].
Bu hükümet daha sonra dönmek için bir arzusunu dile Rus İmparatorluğu, adına Muhajirs engel olduğunu belirtmek gerekir. Abhazya'da Abhaz zorla yeniden yerleşim sonucunda Rusya Federasyonu topraklarında Ermeniler, Ruslar ve skhvaerovani kurulması desteklenen boşalan. Gürcüler alanında yerleşme hakkı verilmemiştir. Gürcü basında görüldüğü gibi, aydınlar Chavchavadze çaba sürgün sürecini durdurmak için. Çalışma sürgün Abhaz tarihçi George dzidzariam tarihine ayrılmıştır. 1920 yılında, İtilaf Konseyi toplantısının Demokratik Cumhuriyeti hükümeti sürgün [16] konusunu görüşmek üzere.
1917 yılına kadar [değiştir]
Haritanın askeri bölümü. Marika heykeller görüş, bu kelime "Abhazya" ve "Abhazlar" amodzirkvisa şekilde adıydı. Ana madde: Rus alfabesinin Askeri Bölümü.
Rus yetkililer üzerindeki boş yerleri Ermeniler, Ruslar, Yunanlılar tahliye. Bununla birlikte, Gürcüler için Abhazya'da XIX yüzyılın en çok etnik grup. Bunun nedeni George Anchabadze Rus yetkililer rağmen hala Abhazya topraklarında yerleşmiş olduğunu inanıyor. Komşular Megrelians yeniden yerleşim başlar Ona göre, bu süreç, XIX yüzyılın sonundan itibaren güç kazanıyor. George Anchabadze Abhazya'da Gürcü bazı [11] eski çağlardan beri yerleşmiş inkar etmez. Buna karşılık, Marika Lorthqiphanidze Gürcü topraklarında eski zamanlardan beri bu kadar büyük ve Abhazya her zaman Gürcü devletin bir parçası, ya da Georgia eyaletinde olmuştur çünkü, doğal olduğuna inanmaktadır. Olmayan inkar apshilta temsilcileri - - şey Kuzey Etnik (yaşam alanı, Apshils, Apsua) her zaman toplam [16] bir azınlık olduğunu Marika Lortqifanidze de bu nüfus anlamına gelmez belirtiyor.
Abhazya Sohum askeri bölümünde 1864-1883 adlandırılan ve tarihi "Bölge" adı sınırları içinde Abhazya ilinde 1883 yılından bu yana. Edildi Marika heykeller görüş, bu isimler ("Savunma Bakanlığı," "Bölge") Abhazya "ve" [16] için Abhazlar "amodzirkvisa kelime yönetildi". Bu koşullar altında, XIX-XX yüzyıl Rus ve Gürcü kamuoyu etkilenir Abhaz aydınlar, kurdu. Bu dönemde, çeşitli teolojik kitaplar dört İncil de dahil olmak üzere, Abhaz diline tercüme. Ilk Rus ders kitapları ve edebi eserler kurdu. Tüm bu bazen Gürcü, Abhaz bazen popüler Latin alfabesinin sürümü özel Rus alfabesi, öncesinde, Kiril dayanıyordu daha sık [11] [16].
XX-XXI yüzyıl [Düzenle]
Yıl 1917-1921 [değiştir] Ana madde: Gürcistan Demokratik Cumhuriyeti.
Rus İmparatorluğu 1917 devriminden sonra çözüldü. Gürcistan Demokratik Cumhuriyeti (1918) de dahil olmak üzere Kafkasya'da birçok bağımsız devlet,. Bu dönemde, çeşitli siyasi hareketler Abhazya insanlar ortaya çıktı. Bu bir kısmı varlığı (bazen de "Birliğin" denir) Georgia eyaletinde dikkate almak gereklidir, Kuzey Kafkasya'nın diğer cumhuriyetleri ile birleştirmek istedim. [11] durumunu Demokratik Cumhuriyeti birlik ve zafer fikri.
1918-1921 yılında hükümete karşı Abhazya Demokratik Cumhuriyeti sık sık gösteriler vardı. Komünist Parti Marika lortkipnidze olarak gecikme nedeni anti-iş aktif tutar. O da hareket [16] eteklerinde en aktif bölge olduğunu söyledi.
Sovyet Dönemi .
Abhazya Dghemokle SSR - bir amblem Ana madde: Sovyetler Birliği, Gürcistan SSR, Abhazya Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti ve Abhazya Özerk Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti.


25 Şubat 1921 Sovyet döneminde kendi konuşmaları ve detayları mektupları süreçleri Bolşeviklerin Abhaz lideri Nestor Lakoba [74] yansıttık. 29 Mart 1921, Abhazya Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti ile ilgili. Lakoba ve f. Abhazya Eşba SSR - halkı adına talep Abhazya'nın bağımsızlığını, ancak, Abhazya'da yaşayan Gürcüler (Abhaz sakinleri çoğunluğu) ilgi yalanladı. Bağımsız bir cumhuriyet tanınması gelen Gürcistan'ın ayrılması ve Bolşevikler kavga yok - Bu Abhazya SSC unutulmamalıdır. Onlar Abhazya Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti 1931 yılında, tekrar Gürcistan SSR yılında kaldırıldı talep var - [16] içine 's dahil [11].
Sovyet döneminde Gürcüler ve Abhazlar arasında anlamlı etnik çatışma başlar. Özellikle 1940 yılında bu durum, - suşları yana. Abhazlar sezon zaman zaman (1956, 1967, 1978) büyük protesto çekti. Abhazlar farklı gereksinimleri Gürcüler yanıt olarak protestolara yol açtı Gürcistan'dan Abhazya'nın ayrılması, dahil olmak üzere aşağılayıcı performansları var. George Anchabadze tartışma kısır komünist siyaset neden oldu inanıyor - onun görüşüne göre, savaş yetkililer bazen Abhazya ve bütün Gürcistan'a spetsialurada kontrol görecekleri etnik çatışmalar akın etti. [11] ayarlamak Abhaz aile ve evlilik - Bununla birlikte, Abhazlar ve etnik düşmanlık Gürcüler henüz ulaşamamıştır arasındaki çatışmalar sırasında Sovyetler Birliği'nin varlığı, bu karışık bir Gürcü ispat unutulmamalıdır.

           Sovyet döneminde Abhaz nüfusu - 5 kez anlattı:
İlk Sovyet, 67,494 55,918 Gürcüler ve Abhazlar, Ermeniler 25,677, 12,553 Ruslar, 14,045 Rum ve diğer milletlerden de dahil olmak üzere 1926 nüfus sayımı yaşayan 201,016 kişi,;
Göre 1939 nüfus sayımı Abhaz ve Abhazya Gürcistan nüfusu artmıştır. 91.900 Gürcüler ve Abhazlar 56.200 (- 60.200 Ruslar, Ermeniler - 49.700) dahil olmak üzere 311,900 kişi, toplam nüfusu;
1959 yılında, 404,700 insanlar, insanların nüfus - 158,200, Abhazlar - 61.200, Ruslar - 86.700 Ermeniler - 64.400;
1970 yılında, 487,040 nüfusu - 199.600 Gürcüler, Abhazlar 77.300, 92.900 Ruslar, Ermeniler 74.900 de dahil olmak üzere, ulaştı;
1989 yılında son Sovyet nüfus sayımı, 239.900 Gürcüler, Abhazlar 93.300, 74.900 ve 76.500 Rus Ermenileri yaşadı. [72]
- Mevcut [Düzenle] için 1990'ların

          Abhazya'da Abhazlar "bağımsızlık" kutlamak
Gürcü - Abhaz siyasi tartışma olarak 1980'lerin başında olarak zirveye ulaştı - sonuna ulaşıldığında. Bu dönemde, Sovyet hükümeti kriz, Abhazya ve ulusal hareketlerin alanında Gürcistan'ın geri kalanı. Radikal örgütlerin Abhaz milliyetçi talepleri, Gürcistan Abhazya ayrılması için temel koşulu kaldı. Bu tür siyasi anlaşmazlıklar kısa sonunda 1992-1993 [75] Savaşı yol açtı utankhmoebebsa ve etnik çatışmalar, dönüştü. Binlerce insan 4.040 Abhaz (1.820 sivil olmak üzere) ve 9.000 öldürme, savaşta öldürüldü - [76] için. Savaş Abhazya'da Gürcü etnik temizlik ve diğer bölgelerde nüfusun tehcir sonuçlandı. Insan çoğunluğu, Rus nüfusun büyük bir kısmı da dahil olmak üzere. Bütün bu niceliksel hem de etnik popülasyonunda önemli değişikliklere yol açmıştır. 1 Ocak 1992, 535 061 kişilik Abhazya nüfusunun Özerk Cumhuriyeti gibi operasyonel veri, 1997 yılının aynı döneminde ise - 145 586 kişi. Böylece, savaştan sonra, nüfusun yani, 388 075 kişi azalarak 72%. Önce savaş, 45.76% yüzdesi olarak Abhazya'nın Gürcü nüfus - toplam (sayı 244.872), ise Abhazlar - 17.73% - bir (kantitatif 94.767). Önemli ölçüde azalmıştır numarası (40,774) [77] artırmak için - nüfusun 36.98% Abhazya Abhaz payı etnik temizlik sonucunda.
Bu kardeş kardeşe savaş katılmak isteyen vermedi gibi Abhazya Özerk Cumhuriyeti, çatışmanın başından Abhaz büyük bir kısmı, göstergesi. Onlar Abhaz ayrılıkçılar tarafından aziz ilan hain oldukları için Abhazya, hem de diğer mültecilere dönmek zorunda, onlar yok. Buna ek olarak, doğal göre Abhazya, Abhaz nüfusun Özerk Cumhuriyeti önemli bir azalma, - geçiş işlemi, ceza durumu ve yaşam koşulları [77] kaynaklanan mevcut ekonomik ve siyasi kaosa yol açar.
Abhazya Özerk Cumhuriyeti (ek olarak Kodori Gorge) sakinlerinin sayısı içermez 2002 nüfus sayımı verilerine, 3.527 Abhaz geri kalanında yaşayan [72]. Ayrılıkçı "Cumhuriyet" 94.5 Abhazlar [78] canlı hükümeti tarafından 2003 yılında yapılan nüfus sayımına göre
Tarım [Düzenle]
Tarım [değiştir] Ana madde: Tarım.
Abhazlar çoğunlukla tarım ve arkalarında hayvancılık gelen çiftçidir. Arıcılık ve avcılık Yardımcı dalları. Tahıl bitkileri ağırlıklı olarak mısır ve arpa, fasulye ve buğday az miktarda büyümeye. Tarımda Abhaz insanlar meghvineobasa önemli bir yere sahiptir. Bzipi midamoebia ana şarapçılık bölgesi, mevcut Gudautha belediye. XX yüzyılın üzüm 30 başında - türlerin daha yaygındı (Abhazya'da iki katından daha fazla toplam) [79]. XIX yüzyıl ve yerel üzüm çeşitleri, bazıları ile rekabet etmek zorunda ithal üzüm çeşitleri ukhvmosavliani Amerikan "Isabella", yayılmasını sonu yok.
Abhaz köy mekhileobasa takip etmek, elma, armut, erik, şeftali, kayısı, fındık, ceviz, incir, kiraz ve daha vardır. XIX yüzyılda getirdi lahana ve patates de dahil olmak üzere yetiştirilen sebze,. Teknik kültürler, hemen hemen her evde getirdi keten, kenevir, pamuk yetiştirilen. XX yüzyılda Abhazlar da metambakoeobas, mechaieobasa ve metsitruseobasa takip etmek.
Rkosanisa dışında inek, Buffalo, keçi, koyun, dahil olmak üzere büyükbaş hayvanların küçük boyutlu ve yaygın evcil hayvanlar, bir at ve bir eşek var. Meghoreobasa çok az ve seyrek takip, ancak ekonominin bu sektörün gelişiminde İslam'ın yayılması yavaşlamıştır. Domuz bölgenin güney kesiminde hala üreme. Geç bahar yaz mera mal vardı. Abhazlar mera güney Kafkasya'nın eteklerinde, hem de Kuzey olarak kullanılır. Diğer alanlarda Kıyı ve eteklerinde mera yıl kullanmak .
XIX yüzyıl, bazı deniz araçları tarımın Abhaz rolü. Abhazlar delpineb yağ Rum ve Türk tüccarlar ihraç edilmiştir olan Karadeniz, avlanan. Morris gamotlili tekneleri av deniz tam bağımsızlık için Delpineb dahil. Yunuslar CRAFT 1830 Açıklama - tiyatroda Rus gezgin. Tornaum, dedi [81]: "balıkçılık çünkü bazen ölü balık veya yunus qiravdeba mücadele batan teknenin şiddeti genellikle güvenli değil, ama bu kadar Güney Pasifik Adaları vahşiler gibi Yelken çünkü Abhazlar, korkuyor yoksa. "

           El Sanatları
Tarım ürünlerinin orta XIX yüzyılın işçilik sonunda ayrı değildi kadar. Nesnelerin iç tüketim, araçlar, ev gereçleri, tekstil, dokuma, kumaş, vb tsamalsa silah. Abhazlar ojakhshive hazırlanır. Buna ek olarak, piyasada çalıştı ustalar. Bunlar arasında mesachurvleebi, okromchedlebi, tekneler ve diğer yapıcı idi. Hançer, genellikle altın - - yüksek kaliteli silah, tüfek, kılıç yapılmış yerel ustalar gümüş ile dekore edilmiştir [82]. Chedavdnen koruyucu abjrebsa başına kadar XIX yüzyıl. Ünlü Alman Oryantalist Heinrich Julius von klaprotis o, 1807-1808 Gürcistan gitti Abhazya'daki durumu, son derece kaliteli gömlek Karadeniz zinciri [83] üretilen belirtiyor bildirdi.
მნრავალსაუკუნოვანი da naosnobasa ve gemi öyküsü. Modern Abhaz yer isimlerinin etimoloji (örneğin, "tekne gamosatleli yer", "gemi inşaatı", "tekne chasashvebi yer") Bazı gemtsashenebi var düzenlenmiş vardı gösterir. XIX yüzyılın 20 vardı Fransız gezgin Francois Jacques Gamba, - seyahat Karadeniz yüzyılda, dedi [84]: "gemi Çerkes ve plaj sanat Khobi ve fazları alanlarda daha tutmak çok daha iyidir. "
Abhazlar çoğunlukla 80-100 olan - insanlar brtqeldzirian aprian - kürek tekne dahili [85]. XIX yüzyıl, keleshbeg Sharvashidze 60 için bir hediye olarak Osmanlı padişahın baş biri - - [86] yılında inşa edilmiştir zarbazniani gemi Buna ek olarak, hakkında gemtmsheneblebs olabilir, örneğin büyük gemileri inşa. Doğu Karadeniz gemi geleneği XIX yüzyılın II yarısında Rusya'nın hakimiyeti unutulmaya edildi [80].
Toplum [Düzenle]
Yapısı [Düzenle]

            Abhaz prens
XIX yüzyılın başında, geçiş aşamasında sosyal ve ekonomik gelişme Abhaz seviyesi, batı bölgelerin ovalarda ve kuzeyde ayakta - ataerkil feodal toplumun batısında. Kıyı bölgelerinde nispeten daha gelişmiş bir feodal ilişkileri vardı. Bu süre boyunca, Abhaz mtashi önde gelen feodal sosyal tabaka, ama deniz ve Timur göre korundu - aşiret yapısının kalıntıları [80].
Abhaz feodal toplum Sharvashidze aile (apkh. Çaçba), (apkh. Oh) eve gidiyordu. Asalet üst katman (apkh. atavad) baskın sınıf, ayrıcalıklı sınıfın alt katman ise - soylular (apkh. aamsta). Onlar prens olan, uplistsulebisa ve prensler vasalları vardı [80].
Feodal sınıfı ve köylüler arasındaki geçiş tabakası ashnaqmebi (shinaqma) idi. Çoğunlukla çeşitli ekonomik ve idari faaliyetlerine feodal silahlı kuvvetler ya da kaderlerini vardır. Toplumda daha az ayrıcalıklı aşağıdaki gruba ayrıldı [80]:
Ankhaiu - Ücretsiz meteme;
Amatsurasgu - mülkiyet bazı haklar ve ayrıcalıklar muhafaza vardı zedapena serf köylüler,;
Akhoiu - serf köylüler;
Akhashala - Aile köle.
Ankhaiu toplumun Abhaz daha az ayrıcalıklı katmanlarda en çok vardı. Genelde tarım meşgul. 1869 yılında, 65 bin kişinin tüm 47 bin kişi anaiuta manzarası yaşadı. Ankhaius metemeebi köylüler yasal olarak ücretsiz, ama çeşitli nedenlerle ben emek lehine feodal vergi ödemek zorunda kaldı. Inighbeboda adına hediye gönüllü saygı ile sömürü Bazen bu tür. 1870 yılında sosyal hiyerarşi ve bölünme reform sonucunda kaldırılmıştır. Burjuva geçiş yapısı için ön oluşturulur, ancak yavaş yavaş reform sürecinde feodalizmin kalıntıları yürütülmüştür uzun süre devam [80].
Aile
Abhaz kız 1881. Motsnuli mütevazı ev - Arkaplan tipik konut karakteristik XIX yüzyılda Abhazlar, daha az ayrıcalıklı rütbe için görüldü.
Abhazlar büyük ataerkil aile Geç Ortaçağ'da yaşamış. Küçük değişiklikler ile bu kadar büyük bir sendikalar monogamuri ailelerde XIX yüzyıl. Buna ek olarak, mahalle gamoiqopoda kabile toplulukları - patronimiuli sendikalar dghesatsaa korunmuş olduğunu.
Abhaz örf ve hukuk evlilik kesinlikle düzenlenir. Evlilik cinsi temsilcileri arasında değil sadece, mümkün değildi, aynı zamanda soyadı ile alt iki. Bu kural genellikle ihlal olmasına rağmen bu tür kısıtlamalar, anne ve gvarebze vardı büyükanneleri vardır. Mamamdzudzeobita dedamdzudzeobit üçüncü evlilik ve evler. [80] 'den sınır dışı cezası aykırı kullanımları adı.
Abhaz aile ataerkil ve erkek aile içinde hakim durumun işgal etti. Nihai karar, ailenin sadece babası, yaşlı erkeklerde hakkı ve ödevidir vardı. Yaşlı ve genç oğulları üzerinde Enichebodat bazı avantajları mülkiyet bölünmüş. Babası veya kocası itaat olan bir kadın, aile babası ve çok mütevazı bir yer eşit olmasaydı. O miras hakkı yoktu, ama o haksız eylemleri ve Özel gelen kocası koruyordu. Bu gibi durumlarda, akrabalarının yardımı [80].
Kadın ve aile içinde erkeklerin eşitsizliği rağmen, kadınlar Abhazya toplumda önemli bir rol oynadı ve özellikle yaşlılarda, takdir edilmiştir. Diğer İslam sazogadobebisa aksine, Abhaz kadın kırsal tavqrilobeb karşısında barındıran asla, misafirler bağımsız için ücretsiz. Erkek sert ifadeler kullanmak ve atekhva mücadele için kadınların varlığında utanç verici olarak kabul edildi, hem de kadınlar misilleme izin verildi. Kadınlar genellikle kan örnekleme yoluyla yayılır yok [87] [88].
Konut Çevre [Düzenle]
Abhaz köy, genellikle geniş bir alanda, kilometrekarelik genellikle onlarca görev yaptı. Köyün büyük ölçüde çeşitli ilçelerinde birleşmiştir. Abhaz köylerde dağınık nüfus tarafından karakterize edilir. Köy yere moshishvlebul dikilen değildi, yaşamak için tercih çoğunlukla ormanlık alanlar Abhazlar. Abhaz savunma orman alanları olarak görev [89].
Bir saman ve kil shelesili ile kaplıydı eski dairede Abhazlar yuvarlak veya dikdörtgen mütevazı ev,. Yuvarlak bir çatı vardı dikdörtgen evler, sosyal olarak daha zengin aileler. Aile içinde yaşadığı misafirler ve küçük, için ayrılmış büyük bir ev,: Bu bahçesinde zengin ailelerin iki ev inşa ettiği unutulmamalıdır. Bu kural misafir ağırlama geleneği (bkz. aşağıda) önemini vurgulamaktadır. Genellikle küçük mütevazı ev ekleyerek bahçesinde sadece-evli oğlu alarak. Buna ek olarak, Abhaz sık sık düzenlenmiş ve shuatsetskhli olmuştu zemin hazırlanmasında evin bahçesinde durdu. Mütevazı bir evin aile samzad sırasında giydi [80] [89].
Abhaz avlu duvarının bazen kanal eklenir günlükleri motsnuli veya çit, inşa edilmiştir. Konut bahçesinde, binalar - binalar, tarım, küçük mera, orman ve bir aile mezarlığı da dahil olmak üzere. Abhaz yerleşim gibi ölçü Kuzey Adighian nüfusun ortak alanlarda bir yeri vardır, ama kültürel etkilerin inşaat doğal belirgin dasavlurkartuli olan - coğrafi koşullar katkıda [89].
Mütevazı ev boyutu Köylü, malzeme ve planlama inşaat nispeten yüksek, ayrıcalıklı sınıf konaklama farklıydı. Büyük feodal kale konut - koridorlarda binalar. Bunlar genellikle duvara [80] birlikte, kule ile yüksek, sağlam bir duvara, hem de derin bir siper tarafından korunmaktadır.
Satskhovrebelta ereksiyon ev - XIX yüzyılın ortalarında, Batı Gürcistan'a Abhazya Ode başlamak için. Kullanmak Konuklar için bağımsızlık bu tür önlemek için odes. Tuğla veya taştan inşa Modern Abhaz köylerinde daha yaygın iki katlı konut olmak ve mravalotakhiani [80] [89]. Etti
Yaşam [Düzenle]

           Rus sanatçı Gregory Gagarin resimlerinde, "Abhazlar"

Bir ortaçağ tarzı yaşayan Abhazlar 1630 yılında West Georgia gezdi İtalyan gezgin Giovanni ve Luke Gillian, verir. O Abhazlar kıyı boyunca dağınık ve Çerkesler gibi, Abhazlar komşu halkların dilleri gibi, hiçbir yazılı kanun var ve yazma değil aynı yaşam tarzı takip söyledi. Performans gümrük - onlar Hıristiyan, ama Hıristiyan gelenekleri olduğuna inanıyoruz. Yaşamak onlar için Ormanlar, koltuk seçilecek, o zaman bırakmayın. Çerkesler, ancak farklı saç ikrechen gibi Itsvamen. Onlar ormanda küçük bir sürü var ve giysi yapmak için çok az malzeme var. Ahşap yetiştirilen meyve ve şarap yapılan bal yemek. Buğday onlarla gelmedi, ve tuz [90] kullanmayın. Bu unutulmamalıdır ki zaman Giovanni Luke Gillian ve başlık, "Abaza" ("Abbazza") okur [91], ise metinde kullanılan diğer terimler için bu bilgi sağlar - "abkasa" ve "A" [92].
Arkanjelo Lambert, Batı Gürcistan'da yirmi yıl yaşadı XVII yüzyılda, göre, Abhazlar şehirlerde yaşamadı. Bir aile olan kişiler sheiqreboda ve yüksek bir yerde durdu. İlginç kişi taciz, ancak saldıran ve [93] yağma biri olmadığı gerçektir. Arkanjelo Lambert "Bu insanlar vatandaşlık ve ticaret yoksun ve para ne de mal ne vardır", dedi [94]. Abhazlar para, sen Giovanni ve Luke ve XVII yüzyıl Türk tarihçisi Biz [95] hiçbir bilgiye sahip onaylamak kullandık [96]. Bir süre sonra, XIX yüzyıl 20 - ler belirtilen aynı Fransız gezgin Francois Jacques Gamba [97] 'de: "ile ... Hatta genellikle yan bulmak altın ve gümüş sikkeler, esas hakkındaki bir fikrim yok, ve genellikle gadaadnoben edilir. "
1.819 tslels Rus Imperial Court kvartirmaisteris, kısaca tarafların batı açıklayan Rusça konuşan rehber, tarafından verilen Yüzbaşı ensgolmis, Abhaz kullanıcı [98] okur: "(Rusça) Среболюбие есть отличительная черта харатктера сих народов - недостаток промышленности и торговли, могущих некоторым образом удовлетворить оной , заставляет их часто прибегать к способам весьма предосудительным: в особенности абазинец, будучи руковедствуем сильным желанием удовлетворить оной, достигает до своей цели самыми гнусными поступками. Страсть сия и до сих пор поджигает оного к продаже туркам не только своих пленников, но и ближных соседей и даже родственников своих. Гнусный торг сей и доныне имеет свое действие в Абхазии, - удобностям оного способствует столь везде рассыпанные проповедники корана, как и приходящие с разных мест Турции купеческие суда.

(Gürcistan) ვერცხლისმოყვარეობა bu insanların özelliğidir - sanayi ve en kötü insan elde etmek için belirli gereksinimleri karşılaması mümkün ticaret, eksikliği genellikle işler işlemek zorunda kalıyor: abazini, o bile en mantıksız kherkhsa gerçekleştirmek için kullanır. Bu özellik hala kendi esir sadece Abaza iterek, ama köle satış en yakın akrabaları olduğunu. Böyle korkunç bir ticaret Kur'an-ı Kerim hala yaygın ve katkı gemilerden Türkiye'de farklı yerlerde vaaz. "
Darı burghulisa hazırlanır geç Orta Çağ Ghomi püresi (apkh. abasta), bir Abhazlar her gün geleneksel gıda. XIX yüzyıl, darı, mısır unu ve yerini aldı. Başlangıçta soğuk yemek, ona dilimlenmiş tablosu somun ghoms. Jean Chardin Abhazlar, Çerkezler ve Karadeniz bölgede yaşayan diğer Kafkas halklarının, tek papit yemek kaydetti - bu onların ekmek ve [89] yok başka şeyler. Ayrıca ghomisa, Abhazlar gıda fasulye, süt ve süt ürünleri (peynir, ekşi), otlar, meyve, fındık, bal ve daha fazlası. Sığır eti yemek için et, keçi, kuzu ve kümes hayvanları eti. Abhaz baharatlı soslar ve tablo olarak karakterize ajika [80].
Batı Gürcü ve genel Kafkas tür araçları ve geleneksel kıyafetleri, ancak, bazı yerel özelliği var. Erkek giyim ikereboda shinnaksovi başında mükemmel Abhaz ulusal kostüm, oldu. Kadınlar uzun elbiseler ve gamocherili yıl giydi (apkh. hafifçe) [89].
Kültür [değiştir] Ana madde: Kültür.

            Hukuk

Feodal gelenek ve düzenlemek için teamül hukuku çağında Abhaz toplum ilişkileri. Mchagvrelisa ve hakaret herkese karşı dava hakkı vardı. Bir başlık bir tavisupldeboda lehine sosyal adalet ve sorumluluk önemi verilmemesi halinde. , Saygın dürüst ve gümrük Yargıç - gümrük bilgili insanlar seçildi. Kamuya tartışıldı durumda, birkaç jüri almak istiyorum. Sanık ve suçlayan mediatorebsa ve durur seçildi. Önce işitme ideboda yemin için mahkeme kararına tabi tutulacak. Tek başına alt meclisi geçti jüri üyeleri için tartışmaya taraf ve tanık dinledikten sonra. Sonra ayrıntılı bir inceleme - davanın özü ve hakim kararı gaimeorebda gamoutskhadebda toplumun biri. Tavdebta görev kararı uygulamak oldu. Bu ölüm cezası kabul edilmedi unutulmamalıdır. Cezalar, para cezası ödemek için yeterli bir özelliği vardı bizim özgürlük sorumlu olan yoksul köylülerin, mülkiyetindedir. Onlar ince [80] ödeyemez kadar etkilenen taraflara mahkum satmak ya da yakınları ile onu terk olabilir.
864 yılında, Rus hükümeti kurdu zaman merkezi yönetim imparatorluk mevzuat erken Kafkasya'da tanıtıldı karar verdi. Yani, aslında, eski teamül hukuku yürürlükte kaldı. Hakimler hala anlaşmazlığa taraf seçilir, ancak deneme kontrolü altında Rus yönetimi [80] - Ancak, bazı değişiklikler yapılmıştır.
Gelenekler [değiştir] Ana madde: gelenek.

Mamamdzudzeoba [değiştir] Ana madde: mamamdzudzeoba.


Abhaz ve başka bir aile ile yeni doğan bir çocuk geçti kültür ve gelenek mamamdzudzeobis, alanlarında diğer Kafkas halklarının bazıları. Genellikle çocuğun ailesi daha düşük düzeyde koruyucu aile,. Doğumdan 8-13 çocukların üst tabakası, 17-18, ve hatta bazen düşük tslamde aznauris ve köylü evleri büyür. Mamamdzudze öğretmen bir silah kullanarak, bir at üzerinde oturan, onu öğrenci davranış normları öğretti ve üvey annesinin öğrenciler - el sanatları, aile çiftliği, süsleyen, vb [80].

Genç oğlu veya kızı, aile koruyucu aile durmadı ile evlerine döndü. Öğrenci ailesi öğretmenleri ve aile destekledi. Bu Abhazya toplumda direnç bu mamamdzudzeobis arbilebda sınıf geleneği kabul, ama, aynı zamanda feodalizmin ve tutum kendisinin alt tabakasının güçlendirilmesi teşvik edilmektedir - asalet güçlendirmek için. Mamamdzudzeobis gelenek XX yüzyılın başına kadar korunmuş [80].
Kan [Düzenle]

Abhaz toplumu, diğer dağlık Kafkasya'da, kan davası geleneği gibi katil veya gerekli onun büyük kargaşa ailesinin bir üyesinin intikam öldürülmesi önemli bir rol oynadı. Mağdurun cinayet durumda sadece bu mahkeme hitap eden çeşitli nedenlerle intikam yapamadım. Arıza kan davası utanç verici geleneği olarak kabul edildi. Revenge kamu yükseltmek için önemli bir kayıp olduğu, geçti süresi olmasaydı, ve genellikle nesilden nesile aşağı geçirilir. Prens cinayet hakkında iken tartışma kanlı bir kan davasının gadaizrdeboda genellikle. Bu durumda, müdahalenin bağlı soylular ve köylüler Savaşı. Bir hiç bitmeyen düşmanlık içinde uzlaşma bazı araçları aileleri vardı, örneğin, malzeme eşit tazminat kan intikam almak için, huzurevi montaj yan kurbanı ikna etmeye çalıştı. Bu tazminat miktarı kurbanın sosyal statü [80] bağlıydı.
Hospitality [Düzenle]

Abhaz toplumun genellikle misafirperverliği en önemli geleneği, kabul onur gamaspindzleba kutsal hukukun konuk oluyor. Prince Vakhushti yan yazıyor: [99] "Böl ve saygı seviyor ve sık sık almak". Abhaz evin her zaman konuklara açık oldu. Tüm yolcular, milliyeti ne olursa olsun ya da din o büyük bir onur ile karşılandı ilk iki Abhaz bahçesinde, gelmiş olabilir. Geleneğe göre, konuk kim olduğunu sordu ve daha çok o gidiyordu, ev sahibi ne de akadrebda kötü geldi barış düşmanları, gerekirse, misafir ev sahibi hayatımızın pahasına kendilerini savunmak zorunda kaldı. Konukseverlik Abhaz kültür ve gelenek kan üzerindeydi, hem de diğer Kafkas kültür. Gelenek Abhaz insanların yaşamlarını ve önemli bir rol [80] oynar.
Din [Düzenle]

            Mokvi Katedrali, Abhaz Gürcü Ortodoks takipçilerinin en önemli dini merkezi

           Yeni Athos Manastırı Ana madde: Din ve Abhaz putperestliğin.
Abhaz Ortodoks Hıristiyanlığın erken Orta Çağ'da ana dindir. Bizans İmparatorluğu altında Rum Ortodoks Kilisesi Hıristiyan cemaatin IX-X yüzyıllarda, kilise reformu aktif katılım Abhaz prensler döneminde Abhazya nüfusu ile sonuçlanan, uygulamaya konmuştur, Gürcü Ortodoks Kilisesi dini Mtskheta katıldı [100] [101].

Abhazlar dini değişim, kitle XV-XVIII yüzyıllar ile İslam'a dönüştürmek. Bu Adige ve Kuzey pagan kabilelerin yerleşim uzun bir süreç yol açtı, ve İslam Osmanlı egemenliğinin diğer tarafında oldu. (Abhaz gamusulmanebis On Daha fazla bilgi makalenin "İslam'ın yayılması" bölümüne bakınız).

Ortaçağ, Hıristiyanlar hem de Müslümanlar Abhaz nüfusu, her zaman olduğu gibi bir inanç paramparça oldu gibi görünüyor. Biz Türk gezgin abazta hiçbir bilgi (muhtemelen Abhazlar bu da dahil olmak üzere) Din ve [102] yazıyor: "[Abaza] kapiri adam öldürülecek denilen, Müslümanların mutlu diyoruz. Onlar Kur'an biliyorum, ne de herhangi bir inanç yok. Kapiri ve Müslümanlar izni ruhunu sevmiyorum. "


O ne bilmek diğer insanların yanında Kur'an, bazı insanlar bir din yaygındı yok dedi [103] [104]. Hıristiyan Abhazlar firma inananlar vardı. Arkanjelo Lambert bağımsızlık sadece Hıristiyanlar [105] tarafından ele alınabilir söyledi. Aynı sözler Giovanni ve Luca [106], Patrik makariosi [107] [108] [109] [110], Paul alepoeli [111] [112] ve Nikolai vitseni [113]. [114] yazıyor bir kanıtı Vakhushti Prens, Yabancı yazar: "inanç kristeaneni, ama artık katır Bilim ve iritskhuian, idoller gibi, nereden ölü öğrencileri dahplven değil, misitave bahçe - silah ve shesamoslita shtasdeben kubota iç ve üst shesdgmen ağaçlar, Ve o şeytan tarafından ölü shtvens ise, gansuenebulada inanıyorum. "


Ancak yine de bu henüz bir eş, açlık, din adamları bireye saygı gibi Hıristiyan gümrük, bildirilmiştir bazı vakhushtisave korumak başardı ve Zina ve zina [115] eğilimi yoktur.

Abhazlar kadar XV-XVIII Yüzyıllar Ortodoks Hıristiyanlar ve Sünni Müslümanlar her ikisi de. Onlar birkaç yüzyıl yaşayan, aile üyeleri bile yakın akrabaları arasında dini farklılıklar birçok örnekleri vardır. Dini farklılıklar toplumda inanç çatışması neden olmuştur. Bu tür Paskalya gibi bazı dini bayramlarda, en Abhaz Müslümanlar ve Hıristiyanlar, birlikte kutlanan unutulmamalıdır. Bugün, Abhazya Abhazya yaşayan Ortodoks Hıristiyanların sayısı geçerli olacaktır, ancak Abhaz diasporasının (özellikle Türkiye'de) çoğunlukla Sünni Müslüman .

Hıristiyanlık ve İslam, Abhaz insanların yanı sıra geleneksel pagan inançların kalıntıları korunur. Rus mitoloji Ana Sayfa ghvtaebaa antsva (apkh. Анцәа), tarım sektörü koruyan diğer tanrılardan her biri farklı. Örneğin:
Jaja (Џаџа) - bitkileri ve tarım doğurganlık, koruyucu tanrıçası;
Aitari (Аиҭар) - Hayvan Tanrı;
Annana - Takım (Анана-Гунда) - arı ve arıcılık koruyucu tanrıçası;
Kvikvini - keten ve pamuk koruyucusu;
The Nation (Эриш) - rtvisa ve örgü tanrıçası;
Azhveipsha (Ажәыҧша) - nadirta cetvel ve avcıların koruyucusu;
Airgi (Аигр) - savaş tanrısı;
Dzidzlani (Ӡыӡлан) - bir su tanrıçası.

Buna ek olarak, kutsal ağaçlar ve dağların yaygın kült. Şapel yerlerde geleneksel ritüeller, dua ve kurban ile yapılabilir. Ancak, Abhaz dinin pagan gümrük insanlar, ve Hıristiyanlık ve İslam yatmaktadır. Bir Hıristiyan olarak pagan törenlere katılmaya, ve Müslüman Abhazlar [80]. Için

Haziran 2011'de, haber ajansı "G - İK - N" - bu Abhazya ayrılıkçı bölgede yaşayan genç bir adam İslam topluca dönüştürmek başladı olduğunu bildirdi. Türkiye'de arka "tarihi vatan" genç insanlar üzerinde büyük bir etkisi vardır. Sn. Mohajirebis soyundan.
Folklor [değiştir] Ana madde: Folklor ve nartuli epik.


Rus folklor zengin ve çeşitlidir. Köklerinden Rus epik efsane aşiret yapısının bazı. Bu tür Örneğin efsane abrskil olan, yabancı dapqrobebisa onları korumak, kendi halkının refahı için bakım ve kötü insanlar tarafından zulüm barış ve adalet, savunucuları. Abriskili tanrılar uymayan, o [80] derin bir mağarada kilitli Allah'ın kulu yani.

Özel bir yer Narth destan gibi Abhaz halk sanatları ve diğer Kafkas halklarının bazı folklor,. İplik yüz kardeşleri birçok şarkı ve sözler kez kendi kahramanca maceralarını, vardı. En seçkin sasriqva bir Narteb, küçük kardeşi. Ayrıca Narth anne - satanei - guasha, yüzünü açıkça görülebilir özelliği matriarkaluri bulgulardır [80]. Kuleleri, adighevelebisa için Abhaz ne de chdilokavkasieli karakteristik olmuştur - bu Abhaz nartuli epik iplik satskhovreblebsa sürümü ve taş kale yaşayan unutulmamalıdır. Abhaz epik herhangi bir Hıristiyan semboller görmedim. Bilim adamları en eski Müslüman Abhazlar nartuli epik bilinmeyen olduğuna inanıyorum, çünkü Abhaz folklorunda nispeten yeni ve Ortaçağ göçler Kuzey Kafkasya halkları getirdi. Bu Abhaz nartuli epik coğrafi çevre, iklim, yer, bitkisel ve hayvansal dünyalar açıklanan sürümü eşleşmiyor önemlidir, araştırmacılar bir ulus olarak Abhazya'nın bugünkü etnik Abhazların atası chamoqalibebulan olduğunu açıklamak [117].

Halk şarkıları ve dansları, el sanatları ve oyun spor çeşitli türler arasındaki en popüler Rus halk müziği. Rus şarkıları ve danslarıyla Abhazya toplumda sadece popüler değil, aynı zamanda etnik kartvelebshi. Onlar ya da გათანამედროვებული versiyonları sıklıkla sahnelenen ve Gürcü halk toplulukları tarafından sahnelenir .
Antropoloji [değiştir] Ana madde: Antropoloji.
Abhazlar (apsuaa) etnik kökeni ve görüşler farklılıkları akademisyenler arasında itiraz etmiştir. Orada etnik kutvnilobis hakkında iki ana hipotez, yaşam biri olan ve Abhazlar (apsuaa, bundan böyle "Apsua" olarak anılacaktır) olan ataları Apsilae ve diğer etnik Abhazlar bu eski insanların bağlantısı yok. Bu ikinci varsayım destekçileri egrebi ve Svans olarak bu Apsilae aynı yaşam ve Colchis (Gürcistan) insanların ırk, inanıyorum. Abhazlar olarak adlandırılan - Daha sonra, XV-XVII yüzyıllarda, kuzey "Apsua" gelen göçmenler onların yerine (veya onlarla razı), Gürcüler ve aborigenebsa mosulebsa ortak adını aldı. İkinci temel varsayım, habitat ve Gürcü kökenli ve etnik kimliklerin halkı Apsilae sürekli vardı değildi. Kuzeyden gelen göreceli, Abhaz "Apsua" yoğunlaşması (kelimenin dar anlamda), etnik unsur. Gümrük - "Apsua" Onlar kendi dillerinde, gümrük getirdi. Daha sonra, Gürcistan eski bir gelenek olarak Gürcüler, Abhazlar tarafından merkezkaç eğilimi, giderek "apsuuri" öz-farkındalık ve daha güçlü bir ulus, "apsuaa" kazandı. Nüfus - Bu bilim adamları vardır (. Brose Nico, Marie, Ivan harcanan, Simon Janashia, Sayın Cumhuriyet, George Melikishvil, l Lavrov, Anchabadze, Edisher Khoshtaria dahil) - unutulmamalıdır apsilebisa ve Apsua aile ilişkileri daha odaklanmıştır etnik fark daha
Abhazya Antropoloji David eserlerinde belirtildiği Gürcü bilim adamı konuşuyor. O üç Rus antropolojik grupların özelliklerini tartışır ve sistemdeki Kafkas halklarının antropolojik tip yerini belirler. O Abhazya Abhazya, Gagra ve Gudautha bölge okudu ve aynı zamanda sürgün Abhazlar küçük bir grup çevresinde yaşayan, iskan. O Gürcü antropolojik türleri içinde herhangi bir bölgesel değişim olmadan bu dört gruptan Abhazlar özellikleri, yerleştirilir sonucuna varmıştır kaydetti. Abhaz onları Doğu yarış Yakın shavizghvispirul antropolojik tip ve ponturi yarış Adige çeşitliliği [118] ait dil ile ilgili Adige grubu, göze zorlar tarafından. Bu azınlık Abhaz antropoloğun benzer bir sonuca fazlası olduğu unutulmamalıdır. Ladaria de [11].
Afrika bağımsızlık
 Abhazlar adziubzhi siyah aile. Kovalevski «Kafkas halkları" 1914 Ana madde: Afrika bağımsızlık.
Abhazlar antropolojik grupların özel bir biçimidir. Sn. Yarış negroidul ait "Siyah bir Abhaz insanlar". Adziubzhasa köyde yaşayan ve Abhazya köylerde Kodori Gorge bazı yanı sıra Rusya ve Avrupa'da çevre. Çeşitli hipotezler gelmesi ile bağlantılı olarak Afrika kökenli insanlar var. Bilim adamları İstanbul Shervashidzes içinde XVII yüzyılda köle pazarı satın aldı ve Abhazya yerleşmek öneririz. Afrika bağımsızlık Colchis torunları, ikinci hipotez. Colchians Afrika (Mısır), muhtemelen esmerler vardı ve bu notlar Herodote shromebshi karşılamaya geldi. Bilimsel çalışmalar sonucunda siyah Abhaz dili Amharic dil etiopieleb altını çizen olası etnik topluluk benzer olduğunu buldu gibi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder